Rijden op autogas

Een LPG-auto met een erkende G3 installatie profiteert van een aanzienlijk gunstiger motorrijtuigenbelasting dan een LPG-auto zonder G3 installatie. Zo kost een auto zonder G3 de helft meer aan motorrijtuigenbelasting dan een LPG-auto met G3 installatie. Vraag altijd naar een G3 installatie bij aanschaf van een gastank.

Autolease houten

Fiscale bijtelling

Wanneer de uitstoot van koolstofdioxide (CO2) in de uitlaatgassen lager is dan 110 gram per kilometer dan bedraagt de jaarlijkse bijtelling geen 25 procent, maar slechts 14 procent van de waarde van de auto. De waarde van de auto bedraagt in dit geval de catalogusprijs (inclusief BTW en BPM). Een financieel voordeel bij zakelijk gebruik: u betaalt geen extra fiscale bijtelling over de aanschafwaarde van de LPG-installatie. Hierdoor blijft de fiscale bijtelling voor een LPG-auto laag. Wanneer de zakelijke auto minder dan 500 kilometer per jaar voor privé-doeleinden wordt gebruikt, dan is de fiscale bijtelling in alle gevallen niet van toepassing.

Verbruik en onderhoud

Een LPG-auto vraagt om een investering. Het inbouwen van een LPG-tank brengt hoge kosten met zich mee, maar daar staat als grootste voordeel de lage literprijs tegenover. Het verbruik ligt weliswaar hoger dan dat van een diesel, maar toch is een LPG-auto aanzienlijk goedkoper qua brandstof. De accijns op LPG is per 1 juli 2008 verhoogd met 1,5 eurocent per liter. De totale accijns op LPG bedraagt 6,7 eurocent per liter. De LPG-auto behoeft relatief weinig onderhoud. De onderhoudsgevoelige verbrandingsmotor die op benzine draait, wordt in de praktijk zo min mogelijk gebruikt.